اعزام کارشناس حضوری | آتانت

اعزام کارشناس حضوری

امر بازدید کردن از سخت افزار کامپیوتر و سرور و تجهیزات شبکه ، یکی از وظایف پشتیبان شبکه می باشد. اعزام کارشناس حضوری با توجه به مقیاس شبکه و نیاز‌های مشتری به شکل متفاوتی عمل می کند به عنوان مثال در خیلی از شبکه‌ها تا موقعی که مشکلات سخت افزاری بروز نکند ، نیازی به مراجعه حضوری کارشناس شبکه یا تکنسین نمی‌باشد، زیرا با استفاده از اینترنت عملکرد شبکه و سخت افزار بررسی می‌گردد و پشتیبانی کاربران شبکه در رابطه با مشکل قطعی شبکه و مشکلات نرم افزاری به شکل تلفنی و از راه دور انجام می‌شود.

اما مواقعی که پشتیبانی تلفنی و مجازی خدمات شبکه چاره ساز نباشد با اعزام کارشناس شبکه به محل مورد نظر، مشتری و بازدید شبکه مشکل را بر طرف کند.در این جا سرعت اعزام کارشناس شبکه کامپیوتر برای مشتری ضروری است، زیرا در اکثر موارد کاربر یا مجموعه‌ای از کاربران شبکه نمی‌توانند از سیستم‌های خود استفاده کنند و باعث مختل شدن فعالیت های شرکت می شود. درست برای همین لحظه است که شرکت‌ها و سازمان ها از قبل باید فکرش را کرده باشند و با یک کارشناس شبکه کار یا شرکت  خدمات شبکه قرارداد تعمیر و نگهداری یا قرارداد خدمات پشتیبانی شبکه کامپیوتری داشته باشند تا با مراجعه سریع حضوری پشتیبان شبکه، مشکل شبکه را  کم ترین و بهترین حالت بررسی کنند.

نیاز به کارشناس حضوری شبکه

پیشرفت سریع فناوری و همه گیری آن در سراسر دنیای تجارت به این معنی است که تقاضای بی سابقه‌ای برای متخصصان فناوری اطلاعات در رشته‌های مختلف وجود دارد. یکی از این رشته‌ها که پر طرفدار تر از بقیه است و به دلیل اینکه مربوط به فناوریی است که در همه صنایع مشترک هست همین رشته شبکه‌های کامپیوتری (شبکه‌های رایانه‌ای) است که بخشی اصلی از زیرساخت‌های فناوری هر کسب و کار، صنایع ، نهاد دولتی و سازمانی را تشکیل می‌دهد.

در سراسر دنیا خدمات شبکه‌های کامپیوتری خواستارهای زیادی دارد، بنابراین فرصت‌های خوبی برای کارشناس شبکه کامپیوتر و تکنسین‌های شبکه کامپیوتر وجود دارد. در واقع کارشناسانی هستند که وظیفه آنها حفظ و پشتیبانی از شبکه، ارائه پشتیبانی از سخت افزارهای شبکه و پشتیبانی از زیرساخت های شبکه را دارند. قطعا بدون تکنسین و متخصص شبکه کار، شبکه‌های رایانه‌ای و تمامی فناوری های متکی به آن‌ها مثل تلفن‌ها و اینترنت متوقف می‌شود و درصد زیادی از اقتصاد جهانی را دچار مشکل می‌کند. اما حضور کارشناس شبکه به صورت فیزیکی در محل و بازدید و رفع مشکلات سخت افزاری است از بروز این مشکلات خودداری می کند.

اعزام کارشناس حضوری | آتانت

چرا نیاز به کارشناس حضوری شبکه داریم؟

به طور کلی هنگامی که شبکه‌های کامپیوتری در همه جا وجود دارند، همیشه فرصت‌هایی برای کارشناس شبکه کامپیوتر و تکنسین‌های شبکه کامپیوتر وجود دارد. متخصصان شبکه افرادی هستند که وظیفه نگهداری و پشتیبانی از شبکه کامپیوتر، پشتیبانی از سخت افزار شبکه و پشتیبانی از زیرساخت شبکه را به عهده دارند. عدم وجود ای افراد ، شبکه‌های رایانه‌ای و تمام فناوری متکی به آن‌ها را دچار مشکل می کند که این مشکلات ضررهای زیادی در سطح جهانی به وجود می آورد.

اما با توجه به ماهیت کاری شبکه‌های کامپیوتری نیاز به حضور کارشناس شبکه به صورت فیزیکی در محل و بازدید و رفع مشکلات سخت افزاری است.

وظایف تکنسین شبکه در بازدید حضوری شبکه

  1. از شبکه، اتصالات سرور و کابل‌های کامپیوتر بازدید کند
  2. بررسی سیستم‌های همه کابران و رفع مشکات موجود و ثبت گزارش کار
  3. پیدا کردن عیوب در هر سیستم کلاینت و سرور
  4. رعایت نظم کاری در بررسی شبکه
  5. آموزش به کاربران جدید
  6. حل مشکلات نرم افزاری و بازدید سخت افزار سرور و دستگاه‌های جانبی
  7. آوردن بسته نرم افزار کاربردی و ابزار شبکه برای رفع عیب موردی شبکه و اتصالات کابلی
  8. بررسی وضعیت سرمایش اتاق سرور و نظافت رک و محیط اتاق سرور
  9. حفاظت کردن از اطلاعات شبکه
  10. چک کردن چراغ‌های سیستم برق اضطراری (UPS)

کارشناس شبکه یا تکنسین شبکه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

برای داشتن یک کارشناس شبکه حرفه ای یا تکنسین خوب شبکه کامپیوتری ماهیت فنی ویژگی های مختلفی وجود دارد. در حقیقت برای بهره مندی از یک متخصص شبکه که خیالتان را از بابت خدمات IT راحت کند مهارت‌های زیادی احتیاج هست. برای کسانی که ممکن است به عنوان یک تکنسین شبکه در نظر داشته باشید، برای کمک به شما، در اینجا ویژگی‌های یک شرکت پشتیبان شبکه خوب یا کارشناس شبکه کامپیوتر حرفه‌ای بیان کردیم.

مهارت‌های ارتباطی عالی

یک کارشناس شبکه تایم زیادی را صرف کار کردن با سخت افزار و نرم افزار برای برطرف کردن مشکلات شبکه می‌کند، اما باید به شکل منظم با کاربران شبکه یا افرادی که از شبکه‌های زیر مجموعه مدیریت آن‌ها استفاده می‌کنند ارتباط داشته باشند. به این معنی که کارشناس شبکه باید بتواند سطح دانش کاربران شبکه را درک کند و برای فهمیدن مشکل سوالات مناسب بپرسد، زیرا امکان دارد مشتری نتواند مشکل سیستم کامپیوتر را به درستی توضیح بدهد.

مهارت‌های حل مسئله

سیستم شبکه‌های کامپیوتری دارای ساختار و مقیاس مختلفی هستند. هنگامی که مشکلی بوجود بیاید، وظیفه شبکه کار است که بفهمد مشکل دقیقا از کجاست و برای رفع آن چه کار باید کرد. با توجه به اینکه هیچ دو شبکه کامپیوتری یکسان نیستند، پس با یک فعالیت روتین و تکراری مواجه نیستیم. هر کسی که تا به امروز حتی با یک مشکل در یک شبکه کامپیوتری روبرو شده باشد می‌تواند بگوید که پیدا کردن راه حل همیشه یک روند ساده نیست.

توانایی کار تیمی

متخصصان شبکه کامپیوتری، شبکه‌های داده‌ای را پشتیبانی می‌کنند که زیربنای آن فناوری‌ها و دستگاه‌های مختلفی هستند. تکنسین ها و متخصصان شبکه‌های کامپیوتری معمولا به همین خاطر مجبور هستند، برای برطرف کردن اختلالات و عیب‌یابی شبکه با باقی اعضای تیم نیز تعامل داشته باشند. بنابراین هیچ کارشناس یا متخصص شبکه کامپیوتری قادر نیست به صورت تنهایی کار کند. به همین دلیل باید بتواند به صورت تیمی‌ فعالیت کنند و یکی از دلایلی که شرکت‌های پشتیبانی شبکه به پشتیبانی یک شخص ارجعیت دارد تیمی کار کردن یک فرد است.

تفکر خلاق

امروزه فناوری شبکه هر لحظه در حال تغییر و توسعه می باشد و به ندرت می‌توان با وضعیتی مواجه شد که فقط یک راه حل داشته باشد. متخصص های شبکه رایانه باید در درجه اول به علم خودشان متکی باشند و راه حل‌های خلاقانه ارائه دهند یا اینکه بعضی اوقات امکان دارد مجبور شوند راهی برای استفاده دوباره از تجهیزات شبکه موجود جهت رفع مشکل در حالی که منتظر سخت افزار جدید هستند پیدا کنند. به همین منظور داشتن تفکر خلاق در یک کارشناس شبکه که قرار هست کار شبکه را به صورت حضوری در شرکت پیگیری کند لازم و ضروی خواهد بود.

یادگیری مباحث مختلف

علم شبکه به صورت مداوم در حال تغییر و گسترش هست و همیشه نمی‌توان در جریان این پیشرفت‌ها قرار گرفت. افرادی که موفق به انجام این کار می‌شوند، یادگیرنده‌های با اشتیاقی هستند که علاقه به دانش جدید و دریافت مهارت‌های جدید را دارند. شاهد این عمل، کتاب‌های قطور و منابع متنوع و زیادی است که در قسمت های مختلف شبکه وجود دارند. پس توانایی خواندن و یادگیری این کتاب های قطور به عهده هر کسی نیست. ولی افراد پرشور و مستعد یادگیری ما شانس بسیار بیشتری نسبت به دیگران دارند و کیفیت یک کارشناس ماهر شبکه کامپیوتری از اینجا معلوم می‌شود.

توانایی رشد تحت فشار و مسولیت

در ظاهر به نظر نمی رسد کسی در صنعت فناوری اطلاعات خود را در یک وضعیت پر فشار ببیند. علت آن این است که فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری امروزی برای فعالیت کسب و کارها و سازمان‌ها در همه جا بسیار ضروری هستند، به صورتی که در زمان خرابی یا مشکلات شبکه می‌تواند همه کارها را به بن بست کامل برساند. هنگامی که اتفاقی می‌افتد همه چشم‌ها به کارشناس شبکه معطوف می‌شوند و چشم انتظار خبر شروع به کار هستند. قابلیت کار کردن تحت فشار و سختی یکی از اصلی ترین ویژگی هایی است که هر پشتیبان شبکه فناوری اطلاعات باید از آن برخوردار باشد.

با توجه به اینکه یکسری خدمات شبکه‌ای که در مکان مشتری باید انجام شود اعزام کارشناس حضوری شبکه کامپیوتر یا اعزام تکنسین حضوری شبکه کامپیوتر انجام می‌شود.

  • هنگامی که نیاز به تغییر زیرساخت شبکه و گسترش شبکه باشد یا در اصطلاح خدمات پسیو شبکه مورد نیاز باشد، اعزام تکنسین شبکه انجام می‌شود.  کارشناس شبکه کار به طور پیش فرض ابزارهای موردنیاز جهت انجام خدمات پسیو را همراه خود دارد. از قبیل کابل شبکه، سوکت شبکه، آچار شبکه و ابزارهای فنی، تستر شبکه و…. اعزام نیروی شبکه کار با توجه به حجم کار به صورت فردی یا گروهی انجام می‌شود تا در سریع ترین زمان و با رعایت نظافت و زیبایی محیط کار توسعه یا بسترسازی زیرساخت شبکه صورت بگیرد.
  • در مواردی که احتیاج به راه اندازی سرویس جدید نرم افزاری یا رفع عیوب نرم افزاری به همراه بازدید سخت افزار کامپیوتر و بازدید سرور شبکه باشد اعزام کارشناس شبکه کار یا اعزام نیروی متخصص انجام می‌شود.
    در مجموع حفظ و پشتیبانی شبکه، شامل خدمات شبکه حضوری و خدمات شبکه غیرحضوری می باشد. در مواقعی که مشکلات سخت افزاری اتفاق بیفتد مراجعه حضوری کارشناس شبکه اجتناب ناپذیر است. یکی از موارد مهم که در متن قرارداد خدمات پشتیبانی شبکه باید لحاظ شود تعداد دفعات مراجعه حضوری کارشناس شبکه و زمان اعزام کارشناس حضوری شبکه در موارد اضطراری می باشد.
  •  قراردادهایی با مضمون تعمیر و نگهداری شبکه توجه ویژه ای بر تعداد دفعات مراجعه حضوری به شرکت مشتری ارائه می‌شود که خیلی از اوقات بی فایده و دست و پا گیر هست. مثلا یک مرتبه بازدید حضوری متخصص شبکه از محل کارفرما، تجربه ثابت کرده بسیاری از کارفرمایان از بازدید دوره‌ای به شکل هفته‌ای یکبار رضایت کافی ندارند، زیرا در ساعات کاری، وقت کارمندان هدر می‌رود یا  گاهی اوقات رفع  مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم‌ها و شبکه به یک روز دیگر موکول می گردد. در حالی که ما معتقدیم رفع مشکلات شبکه در همان لحظه به طور تلفنی یا حضوری باید برطرف شود و هر زمان که نیاز به اعزام کارشناس کامپیوتر به صورت حضوری بود در همان لحظه باید انجام شود و به یک روز دیگر موکول نگردد.

در شرکت خدمات شبکه آتانت علاوه بر بازدید دوره‌ای شبکه و سرور شرکت‌ها، اگر خدمات مشتریانی که، از روش تلفنی و از راه دور مشکلشان برطرف نشود در همان ساعت اولیه اعزام کارشناس شبکه به شکل حضوری در محل مشتری صورت می گیرد.

متخصص حرفه‌ای شبکه یا کارشناس و تکنسین IT وظیفه دارد که با سیستم عددی دودویی یا باینری آشنایی داشته باشد چون تمام شبکه‌های کامپیوتری برای فعال کردن ارتباطات شبکه داده، با آدرس دهی عددی کار می‌کنند. در خیلی از شبکه‌های بزرگ با کاربران زیاد، این آدرس‌ها که به عنوان آدرس‌های IP شناخته می‌شوند، باید توسط مدیر شبکه یا مسئول IT از قبل برنامه ریزی شده و به مرور زمان مدیریت شوند.

مهارت ریاضی همچنین در محاسبه زیرساخت شبکه یا به روزرسانی شبکه‌ها کمک می‌کند به این علت برای محاسبه ظرفیت، تقسیم پهنای باند بر حسب بیت و بایت و پیاده سازی سیاست‌های کیفیت خدمات شبکه بسیار کاربردی است.

خوب گوش دادن یک امر ضروری برای  هر شغلی که نیاز به تعامل مداوم با دیگران را دارد، می باشد.  هنگام انجام وظایف روزمره، یک کارشناس شبکه کامپیوتری گاهی مجبور است با افراد هر سطح از یک سازمان تعامل داشته باشد پس به این ترتیب ممکن است با کسانی کار کند که درک کاملی از مباحث فنی شبکه‌های کامپیوتری نداشته باشند.

تعداد زیادی از کارشناسان فناوری اطلاعات یا شرکت‌های پشتیبان شبکه به خاطر اینکه نمی‌توانند درخواست‌های کارمندان غیرفنی را پاسخگو باشند، اخراج می‌شوند و همین کارمندان غیرفنی موجب نارضایتی از خدمات شبکه مجری می شوند.

توضیح کاربر در مورد یک مشکل سیستم و شبکه برای یک متخصص شبکه کامپیوتری، می‌تواند کلید تشخیص مشکل در شبکه باشد، به این ترتیب متخصص شبکه باید بسیار  با دقت گوش دهد و تمرکز کند تا برای آن چه که کاربر میخواهد آماده شود. 

معمولا فعالیت کاری یک تکنسین شبکه کامپیوتری به گونه ای هست که تقریبا هیچ دو روزش یکسان نخواهد بود. گاهی روزها برای رفع مشکلات کوچک بی شماری با کاربران شبکه سروکار دارد، در حالی که روزهای دیگر پشت میز می‌نشیند و مشغول بررسی نرم افزارهای سرور و برنامه ریزی‌های آینده شبکه می شود. نیاز به سازگاری به محیط کارهای شبکه در طی روز به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه از آنجایی که علم ​​شبکه کامپیوتری  یکسره در حال پیشرفت  است، یک کارشناس شبکه کامپیوتری حرفه ای، باید خود را بروز کند و از فناوری‌های روز شبکه کامپیوتری استقبال کند.