مقدمه

امروزه اکثر کسب‌وکارها به شکلی از یکی از روش‌های کابل‌کشی ساخت‌یافته استفاده می کنند. در این روش، از کابل‌های زوج به‌هم‌تابیده‌ی (اترنت) استاندارد برای اتصال همه‌ی دستگاه‌های شبکه در یک ساختمان، استفاده می‌شود. به این صورت، کامپیوترها و تلفن‌ها کابل‌های مشابهی دارند که می‌توانند به جای هم استفاده شوند؛ بنابراین بنا به نیاز خود، می‌توانید تجهیزات را جابه‌جا کنید. سوئیچ‌ PoE در گسترش، نگه‌داری و بهتر کردن شبکه‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند.

 

   

PoE چیست؟

بودن یا نبودن سوئیچ poe

 

یکی دیگر از مزایای کابل‌کشی ساخت‌یافته، استفاده از آن برای انتقال برق به کمک تکنولوژی PoE است که مخفف Power-over-Ethernet (انتقال برق از طریق کابل اترنت) است. PoE برای دستگاه‌هایی مانند ریپیترهای بی‌سیم یا دوربین‌های نظارتی تحت شبکه مناسب است؛ چرا که این دستگاه‌ها معمولا بر روی نقاط مرتفع دیوارها یا سقف و بسیار دور از پریز برق نصب می‌شوند. استفاده از PoE در این وسایل، باعث می‌شود تنها به یک کابل اترنت برای انتقال صدا، داده و برق نیاز داشته باشند.

باید این را هم اضافه کنیم که استفاده از PoE نصب دستگاه‌ها را راحت‌تر می‌کند و هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد. با این تکنولوژی، دیگر به کابل‌های اضافی یا نصب پریزهای جدید برق نیازی نیست. PoE ولتاژی کمتر از برق شهری دارد و به همین دلیل، استفاده از آن، ایمن است. البته می‌تواند به دستگاه‌هایی که مجهز به تکنولوژی PoE نیستند، آسیب بزند. پس در هنگام نصب، باید به این نکته دقت کنید.

سوئیچ شبکه از مهم‌ترین دستگاه‌های شبکه است و از بین سوئیچ‌ها، سوئیچ‌های poe از پرکاربردترین‌ها محسوب می‌شوند. این سوئیچ‌ها برق برخی از تجهیزات تحت شبکه را تامین می‌کنند. 

 

سوئیچ POE چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همان طور که گفته شد سوئیچ PoE یا Power over Ethernet یک دستگاه شبکه است که توانایی ارائه برق به دستگاه‌های متصل به خود را دارد. PoE به وسیله توزیع برق بر روی کابل شبکه اترنت توانایی رساندن برق به دستگاه‌ها را فراهم می‌کند این سیستم عمدتاً در محیط‌هایی استفاده می‌شود که دسترسی به برق محدود یا سیم کشی مجدد برق هزینه بر است. از همین رو با استفاده از سوئیچ PoE، می‌توان نصب و مکان یابی دستگاه‌ها را در ساختمان‌ها و بناهایی که سیم کشی برق دشوار است بسیار ساده‌تر و ایمن‌تر کرد. در واقع با وجود این تکنولوژی دیگر نیازی به استفاده از کابل‌های اضافی و نصب پریزهای جدید نیست و نسبت به برق شهری هم ولتاژ کمتری دارد.

  

 

انواع سوئیچ شبکه PoE

سوئیچ‌های PoE بسته به نیاز کاربران و قابلیت‌هایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. سوئیچ مدیریتی، غیرمدیریتی، فعال (اکتیو) یا منفعل (پسیو). سوئیچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی هر دو با پورت‌های مختلف ۸ پورت، ۱۲ پورت، ۲۴ پورت، ۴۸ پورت در بازار موجود هستند. مثلا تلفن‌های VoIP، دستگاه‌های صوتی، سامانه‌های کنترل کامپیوتر از راه دور و تین کلاینت (Thin Client)، اکسس وایرلس، دوربین‌های تحت شبکه (ip) دستگاه‌هایی با poe ولتاژ پایین و کامپیوترها، لپ تاپ‌ها و تلویزیون‌ها دستگاه‌هایی با poe ولتاژ بالا هستند. بنابراین اگر قصد خرید سوئیچ شبکه را دارید می‌توانید با توجه به حجم کار و نیاز خود از میان نمونه‌های موجود در بازار، سوئیچ مدیریتی با تعدد پورت بالا یا سوئیچ غیرمدیریتی با تعداد پورت کم و ارزان قیمت تر را انتخاب کنید. در حقیقت تعداد پورت‌ها و مقدار ولتاژ در قیمت سوئیچ شبکه poe تاثیرگذار خواهد بود.

دستگاه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند برق خود را از طریق PoE تأمین کنند. البته میزان ولتاژی که نیاز دارند، می‌تواند متفاوت باشد.

دستگاه‌های PoE با ولتاژ پایین

  • تلفن‌های VoIP و تصویری
  • دوربین‌های تحت شبکه
  • اکسس پوینت‌های وایرلس
  • دستگاه‌های صوتی
  • سامانه‌های کنترل کامپیوتر از راه دور و تین کلاینت (Thin Client)

دستگاه‌های PoE با ولتاژ بالا

  • تلویزیون‌ها
  • مانیتورهای کامپیوتری
  • لپ‌تاپ‌ها

 

کاربرد سوئیچ poe

چه تجهیزاتی از PoE بهره می‌برند؟ کاربرد سوئیچ های poe متنوع است اما سه حوزه مهم‌ زیر از آن جمله‌اند:

  • تجهیزات بی سیم: اکسس پوینت‌های وای فای و بلوتوث و نیز دستگاه‌های کارت‌خوان RFID عموما با PoE سازگار هستند.
  • تلفن VoIP: با استفاده از PoE می‌توان چند تلفن را به تنها یک پریز دیواری متصل کرد. و می‌توان برق آن‌ها را درست مانند سیستم‌‌های آنالوگ قدیمی، از دور قطع کرد.
  • دوربین‌های IP: امروزه PoE تقریبا جزء لاینفک دوربین‌های نظارتی تحت شبکه شده و نصب و جابه‌جایی آن‌ها را تسهیل و تسریع کرده است.

 

چه زمانی باید از سوئیچ‌ PoE استفاده کنید؟

اگر فقط یک یا دو دستگاه PoE داشته باشید، می‌توانید از PoE اینجکتور برای تأمین برق استفاده کنید. این انژکتورها، دستگاه‌های کوچکی هستند که به یک منبع برق وصل می‌شوند و بین یک سوئیچ اترنت و دستگاهی که باید برق آن تأمین شود، قرار می‌گیرند. این وسایل، برق را تحت استاندارد IEEE 802.3af مهیا می‌کنند.

وقتی که تعداد دستگاه‌های PoE زیاد باشد مثلا زمانی که از تلفن‌های VoIP استفاده می‌کنید، استفاده از اینجکتور جداگانه، باعث دردسر و پیچیدگی زیاد می‌شود. بیشتر سوئیچ‌های معمولی از PoE پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین نمی‌توانید از اینجکتور برای تأمین برقِ قبل از سوئیچ استفاده کنید.

با این حال، یک راه حل وجود دارد. اکثر سوئیچ‌های PoE ترکیبی از پورت‌های مجهز به تکنولوژی PoE و پورت‌های بدون این تکنولوژی را ارائه می‌کنند و به همین دلیل، برای استفاده در شبکه‌های عمومی مناسب هستند.

مدل‌های پیشرفته‌تر مثل مدل‌هایی که شرکت دی لینک ارائه می‌کند، قابلیت تشخیص خودکار (auto-sensing) هم دارند. وقتی که یک دستگاه PoE به یک پورت وصل می‌شود، این قابلیت، آن دستگاه را شناسایی و برق آن را تأمین می‌کند و در مقابل، برای دستگاه‌هایی که از تکنولوژی PoE پشتیبانی نمی‌کنند، برق‌رسانی از طریق کابل را فعال نمی‌کند. این قابلیت باعث می‌شود بتوانید با خیال راحت هر دستگاهی را به هر پورتی که می‌خواهید وصل کنید و هیچ نگرانی خاصی از بابت آسیب به تجهیزات و وسایل نداشته باشید.

 

  
 

معرفی برند های مهم سویچ POE

برندهای مهم سویچ POE

در دنیای امروز که به سرعت در حال دیجیتال شدن است، نیاز به اتصال دستگاه‌های مختلف به شبکه از طریق سویچ‌های POE (Power over Ethernet) افزایش یافته است. در این مقاله، به بررسی برخی از برندهای مهم سویچ POE خواهیم پرداخت.

سیسکو (Cisco)

شرکت سیسکو یکی از برندهای برجسته در زمینه تولید سوییچ‌های POE است. این شرکت مدل‌های متنوعی را ارائه می‌دهد که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

مدلهای مختلف سوئیچ سیسکو PoE

قابلیت PoE در مدلهای مختلف سوئیچ سیسکو PoE سریهای 2960 و 2960S، طبق استاندارد IEEE 802.3af ارائه می‌شود. طبق این استاندارد، هر پورت PoE سوئیچ، تا سقف توان 15.4 وات و از 44 تا 57 ولت ولتاژ را مهیا می‌کند. با انتقال همزمان برق و داده بر روی کابل شبکه، دستگاه متصل به سوئیچ مانند دوربین یا IP Phone، مستقیما و بدون نیاز به کابل پاور جداگانه، روشن ‌می‌شود. البته ذکر این نکته هم لازم است که از توان 15.4 واتی موجود در خروجی هر پورت سوئیچ، مقداری تلف شده و توانی در حدود 12.95 وات به دستگاه متصل، به هر پورت PoE سوئیچ خواهد رسید.

قابلیت PoE در مدلهای مختلف سوئیچ سیسکو PoE سریهای 2960X و 2960XR، طبق استاندارد IEEE 802.3at ارائه می‌شود. این استاندارد، انتقال برق بر روی کابلهای شبکه را تا توان خروجی 30 وات برای هر پورت، مهیا می‌کند. با انتقال همزمان برق و داده بر روی کابل شبکه، دستگاه متصل به سوئیچ مانند دوربین یا IP Phone، می‌تواند مستقیما و بدون نیاز به کابل پاور جداگانه، روشن شود. البته ذکر این نکته هم لازم است که از توان 30 واتی موجود در خروجی هر پورت سوئیچ، مقداری تلف شده و توانی در حدود 25.50 وات به دستگاه متصل به هر پورت PoE سوئیچ خواهد رسید.

سری 2960

سری 2960 از سوییچ‌های سیسکو شامل مدل‌های متنوعی با تعداد پورت‌های مختلف از 8 تا 48 پورت است. برخی از مدل‌های این سری عبارتند از:

  • WS-C2960-24PC-L: این مدل دارای 24 پورت با سرعت 10/100Mbps و 2 آپلینک فیبر و اترنت combo گیگ می‌باشد.
  • WS-C2960-48PST-L: این سوئیچ POE دارای 48 پورت 10/100 و 2 آپلینک فیبر SFP و 2 آپلینک اترنت است.

سری 3750

سری 3750 نیز شامل سوییچ‌های POE با قابلیت‌های متنوع است. برخی از مدل‌های این سری عبارتند از:

  • WS-C3750-24PS-S: این سوئیچ لایه 3 دارای 24 پورت 10/100 و 2 اسلات آپلینک SFP گیگ است.
  • WS-C3750G-24PS-S: این سوئیچ لایه 3 دارای سرعت گیگ و 4 عدد اسلات SFP آپلینک است.
  • WS-C3750X-24P-S: این سوئیچ POE سری 3750X دارای 24 پورت 1000 و آپلینک ماژولار از نوع c3kx است.

سری 9200

سری 9200 نیز شامل سوئیچ‌های POE با قابلیت‌های متنوع است4. برخی از مدل‌های این سری عبارتند از:

این برندها و مدل‌ها فقط بخشی از گزینه‌های موجود در بازار هستند و بسته به نیازهای خاص شما، ممکن است سایر گزینه‌ها نیز مناسب باشند. در انتخاب سوئیچ POE مناسب، مهم است که به تعداد پورت‌ها، سرعت اتصال، توان خروجی و سایر ویژگی‌های مرتبط توجه کنید.

 
  • سوئیچ WS-C2960-24PC-L: این مدل از سویچ‌های سیسکو با قابلیت POE، 24 پورت اترنت 10/100 و 2 پورت SFP را ارائه می‌دهد. این مدل قابلیت ارائه توان بر روی کابل اترنت را دارد و می‌تواند برای اتصال و تغذیه دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP، تلفن‌های VoIP و دستگاه‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار گیرد.

  • سوئیچ 16 پورت مدل SF110D-16HP: این مدل از سویچ‌های سیسکو، 16 پورت اترنت 10/100 را ارائه می‌دهد که همگی قابلیت POE را دارند. این سوئیچ می‌تواند تا 64 وات توان را بر روی کابل اترنت ارائه دهد.

  • سوئیچ 10 پورت مدل SG350-10P: این مدل از سویچ‌های سیسکو، 8 پورت اترنت 10/100/1000 و 2 پورت SFP را ارائه می‌دهد. همچنین این سوئیچ قابلیت ارائه توان بر روی کابل اترنت را دارد و می‌تواند برای اتصال و تغذیه دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP، تلفن‌های VoIP و دستگاه‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار گیرد.

   

یوبیکیوتی (Ubiquiti)

یوبیکیوتی نیز یکی از برندهای معروف در زمینه تولید سویچ‌های POE است. این شرکت مدل‌های متنوعی را ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها عبارت است از:

  • سوئیچ 24 پورت ES-24-500W: این مدل از سوئیچ‌های یوبیکیوتی، 24 پورت اترنت 10/100/1000 و 2 پورت SFP+ را ارائه می‌دهد. همچنین این سوئیچ قابلیت ارائه توان بر روی کابل اترنت را دارد و می‌تواند برای اتصال و تغذیه دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP، تلفن‌های VoIP و دستگاه‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار گیرد.

تی پی لینک (TP-Link)

تی پی لینک نیز یکی از برندهای معروف در زمینه تولید سویچ‌های POE است. این شرکت مدل‌های متنوعی را ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها عبارت است از:

  • سوئیچ TL-SG1005P V2 با 5 پورت: این مدل از سوئیچ‌های تی پی لینک، 5 پورت اترنت 10/100/1000 را ارائه می‌دهد که همگی قابلیت POE را دارند. این سوئیچ می‌تواند تا 56 وات توان را بر روی کابل اترنت ارائه دهد.

این برندها و مدل‌ها فقط بخشی از گزینه‌های موجود در بازار هستند و بسته به نیازهای خاص شما، ممکن است سایر گزینه‌ها نیز مناسب باشند. در انتخاب سوئیچ POE مناسب، مهم است که به تعداد پورت‌ها، سرعت اتصال، توان خروجی و سایر ویژگی‌های مرتبط توجه کنید.

 

تفاوت سوئیچ شبکه poe اکتیو با سوئیچ شبکه poe پسیو

سوئیچ‌های PoE (تغذیه برق از طریق اترنت) را می‌توان به دو نوع پسیو و اکتیو تقسیم کرد. سوئیچ‌های PoE اکتیو از امنیت بیشتری نسبت به سوئیچ‌های PoE پسیو برخوردار هستند. سوئیچ‌های اکتیو PoE دارای قابلیت تشخیص اتوماتیک سازگار یا ناسازگار بودن فناوری PoE با تجهیزات متصل شده به پورت PoE هستند، این سوئیچ‌ها از انتقال برق به تجهیزات غیر PoE مثل تلویزیون و لپ تاپ جلوگیری می‌کنند.یعنی تنها داده ها را انتقال میدهد دقیقا مانند اینکه به سوییچ معمولی متصل شده اند به این ترتیب، با جلوگیری از انتقال برق به آن ها از آسیب دیدن تجهیزات غیر PoE جلوگیری می‌شود.
در مقابل سوئیچ PoE پسیو اگر به دستگاهی متصل باشد برق را از طریق کابل اترنت با یک ولتاژ مشخص شده ارسال میکند. بنابراین، افزون بر اینکه وسیله متصل به آن سوئیچ سازگار با PoE باشد یا خیر، ممکن است به تجهیزات غیر PoE آسیب برساند. از طرفی، سوئیچ‌های PoE اکتیو، با استانداردهای IEEE 802.3af، IEEE 802.a یا IEEE 802.bt سازگار هستند و براساس آن ها به 3 دسته سوئیچ poe، سوئیچ poe+ و سوئیچ poe++ تقسیم میشوند. در نتیجه برای حمایت و امنیت بیشتر تجهیزات غیر PoE، بهتر است از سوئیچ PoE اکتیو با قابلیت تشخیص تجهیزات سازگار با PoE استفاده کنید.

 

  

جمع بندی

سعی کردیم در این مقاله اطلاعات کاملی را درباره سوئیچ شبکه PoE به شما ارائه دهیم. در این مقاله به اهمیت و عملکرد سوئیچ شبکه PoE پرداختیم و انواع مختلف آن ‌را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین مزایا و کاربردهای فناوری PoE را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. امیدواریم که این مطلب به شما کمک کرده بشد و توانسته باشید تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را درباره سوئیچ شبکه PoE به دست آورید.